Offensiva beslut har gett en 100-årig framgångssaga

Nyheter
PUBLICERAD:
Barillas fabrik, med sina silos och kvarntorn, har vuxit ut till ett av Filipstads mest kända landmärken.
Foto: Filip Kowalski
10 september 1919.
Då bildades ett företag i Skellefteå som skulle få en stor betydelse för Filipstad.
För det var då som bagarmästaren Karl Edvard Lundström bildade AB Skellefteå spisbrödfabrik, företaget som blev moderbolag till Wasabröd.
Två tidigare anställda chefer, Barbro Wohlrab och Leif Holmgren, är stolta över 100-åringen och ger en liten inblick i framgångssagan.

Genom sina 100 år har Wasabröd nått stora framgångar, brottats med motgångar, köpt upp andra företag och självt blivit föremål för uppköp.

Karl Edvard Lundström bildade moderbolaget i Skellefteå den 10 september 1919 och blev fabrikör och verkställande direktör i Skellefteå spisbrödfabrik.

Några av Wasabröds förpackningar från förr som finns att se på brödmuseet i Wasabutiken i Filipstad.
Foto: Lena Richardson

När tillverkningsprocessen stod för inför en strukturomvandling i början av 1930-talet, från bakning i vedeldade ugnar till elektriska, började han söka efter en ny fabrikslokal. Detta sammanföll också med att Skellefteå kommun nekat honom att köpa mark för att kunna bygga ut den befintliga fabriken i Skellefteå.

Och den nya fabriken hittade han i Filipstad. Han köpte Filipstad bageri AB som då hade 20 anställda. Efter två år av kostsamma tester lyckades företaget utveckla en metod där knäckebröden kunde tillverkas enligt löpande band-principen. Husmanbrödet var skapat och redo att erövra Sverige.

Det blev ett slags startskott för det som blev en levande framgångssaga och som bidrog till att forma Filipstad till den kommun som den ser ut idag.

Inte bara tur

Leif Holmgren från tiden det begav sig på Wasabröd.
Foto: FT Arkiv

Leif Holmgren, som var produktansvarig och som jobbade på Wasabröd mellan 1974 och 2008, tycker inte riktigt att det går att säga fullt ut att det var tur för Filipstad att Skellefteå kommun nekade Karl Edvard Lundström att köpa mark till en expansion av fabriken i Norrland.

– När han (Karl Edvard Lundström inte fick bygglov att bygga ut där (i Skellefteå) började han att titta på nya möjligheter, men han hade säkert börjat titta på andra ställen oavsett, för han ville komma ner till Mellansverige för att få närmre till kommunikationer och logistik, säger han.

Och fortsätter:

– Han tittade på olika ställen och då var det fantastiskt att det blev Filipstad. Personalen fanns, elektriciteten fanns och det låg hyggligt nära Mellansverige där den största konsumtionen av knäckebröd fanns på den tiden.

Vad skulle du säga ligger bakom Wasabröds framgång, vad är det som har gjort att företaget har 100 år att blicka tillbaka på?

– Skulle jag få säga ett namn så säger jag Finn Madison.

Finn Madison blev Wasabröds vd efter Ulf Lundström.
Foto: FT Arkiv

Finn Madison blev Wasabröds vd efter Ulf Lundström, Karl Edvard Lundströms son. Han ledde företaget i många år, bland annat efter att Wasabröd hade sålts till schweiziska koncernen Sandoz 1982.

– Utan Finn Madisons starka ledning och hans fantastiska sätt att ta till sig människor hade företaget aldrig blivit vad det är idag, säger Leif Holmgren som vill lyfta fram Finn Madisons förmåga att bygga ett lag av duktiga och drivna individer som en stor plusfaktor.

Fler faktorer

Barbro Wohlrab jobbade på Wasabröd mellan 1965 och 2003. 1982 blev hon invald i ledninggruppen.
Foto: FT Arkiv

Barbro Wohlrab jobbade på Wasabröd mellan 1965 och 2003, samt sporadiskt efter det med projekt som var knutna till företagets historia, däribland brödutställningen som finns i Wasabutiken idag i Filipstad. Under sin tid som anställd blev hon informationschef 1976 och hon blev även invald i ledningsgruppen 1982.

Hon håller med Leif Holmgren om att Finn Madison hade en stor del i framgången, men hon pekar även på fler faktorer.

– När man tänker tillbaka lite så började Wasa under 1960-talet att exportera till olika länder. Förvisso började exporten redan efter andra världskriget till USA, som alltså blev det första landet som det exporterades till. Men jag tror att mycket av framgången berodde på utvecklingen i Tyskland som var väldigt gynnsam under 1960-talet, när det först etablerades ett eget försäljningsbolag innan en fabrik (i Celle) invigdes 1967, berättar Barbro Wohlrab.

Och fortsätter:

– Jag tror exporten har betytt mycket för Wasabröds framgång, att man fick ut knäckebrödet i världen. Det var under Finn Madisons tid som detta gjordes. Vi hade även en vice vd som samarbetade med Finn när han var exportchef, det var Olof Ögren. Han var en mycket kunnig person på det här området, det var han som såg till att företaget kom ut till andra länder. Det är något som jag direkt tänker på. I framgången finns också att vi har fått fram många bra produkter som har passat i olika länder, vi har haft en bra produktutveckling.

Flera ben att stå på

Leif Holmgren ser dock samtidigt att mycket av det som byggde Wasabröd på den tiden inte finns kvar idag. Offensiva satsningar gjorde att företaget kunde leta sig ut i olika delar av livsmedelsbranschen.

– Ja, det gjordes många offensiva satsningar, dels på teknik, dels på att man ville satsa på lite andra saker. Till exempel satsade man på att bygga upp det som blev Olw, Old London Wasa. Samtidigt som verksamheten i Tyskland byggdes upp byggdes även snacksfabriken i Filipstad, säger han.

Och fortsätter:

– Under Finn Madisons tid fanns även en flera andra företag som idag inte finns kvar, det fanns en skorpfabrik, vi hade företag i Holland och på andra ställen i Europa. Det är lite synd, för nu består företaget av ett varumärke och två fabriker, en i Filipstad och en i Celle, mer är det tyvärr inte.

Viktig gemenskap

Både Barbro Wohlrab och Leif Holmgren vill också lyfta fram gemenskapen och trivseln på arbetsplatsen som en stor framgångsfaktor. Att de gav Wasabröd en stor del av sina respektive yrkesliv är ingen slump.

– Vi hade en god anda i företaget och det är viktigt att framhålla tycker jag. Vi samarbetade bra med varandra och det var trevligt att jobba på Wasabröd, säger Barbro Wohlrab.

Och tillägger:

– Vi har mycket roligt tillsammans på Wasabröd under alla år. Och inte nog med det, jag träffade min egen man på Wasabröd (Peter Wohlrab), det måste jag få framhålla. Vi gifte oss som ett Wasabrödpar, det var så det framhölls på den tiden. Och nu har vi varit gifta i över 50 år.

Leif Holmgren ser på försäljningen av Wasabröd till Barilla för 20 år sedan med lite blandade känslor.

– Jag tycker personligen att det var lite synd att schweizarna ville avyttra företaget, säger han.

Han tycker inte heller att det hundraprocentigt rätt att säga att Wasabröd fyller 100 år i år.

– Wasabröd 100 år stämmer egentligen inte riktigt. Wasabröd finns ju inte nu, det försvann 2008 när det blev Barilla Sverige. Men visst, det är väl förunnat att fira 100 år även om det inte är riktigt med sanning - man hette ju inte Wasa på paketen förrän 1933-1934, innan var det Skellefteå spisbrödfabrik som stod på förpackningen.

Så här jobbar FT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.