Hoppa till huvudinnehållet

Ditte Reijers hyllning till Sara Danius

Publicerad:
Ditte Reijers verk heter I own my brain och är inspirerat av Sara Danius. Lägg märke till knytblusen!
Ditte Reijers verk heter I own my brain och är inspirerat av Sara Danius. Lägg märke till knytblusen! Foto: Lena Richardson

Sprakande solrosor, strama metallstänger och böljande akvarellstråk. Det är något av det som konstnärerna från FT-området bidrar med på årets höstsalong på Värmlands museum.

Där finns också ett verk som blivit högaktuellt - Ditte Reijers bronsflickor i knytblus.

Ditte Reijers har sin bostad och sin ateljé i Nordmark och är en av de omkring 150 (!) konstnärer som ställer ut på årets höstsalong.

Hon ställer ut fem skulpturer i brons och järn, föreställande en flicka på en hjärna. "I own my brain" heter verket och det som gör det högaktuellt är flickans kläder. Hon bär ju knytblus, plagget som blev symboliskt efter striden i Svenska akademien där Sara Danius, nesligen avsatt som sekreterare, gick ut med högburet huvud och iklädd sitt signaturplagg.

Höstsalongen i Karlstad på Värmlands museum. Ditte Reijers verk heter I own my brain.
Höstsalongen i Karlstad på Värmlands museum. Ditte Reijers verk heter I own my brain. Foto: Lena Richardson

Hade du Sara Danius i tankarna när du skapade verket?

– Visst hade jag det. Det var under den här tiden jag gjorde det. Min tanke från början var egentligen en helt annan, men så hände det här och då blev det den här knytblusflickan, som får prata för allas hjärnor och att alla äger sina hjärnor själva, säger Ditte Reijers, som också ser en klar koppling till #metoo i sammanhanget.

Knytblusflickorna har en central plats på utställningen och fick extra aktualitet. Faktum är att beskedet om Sara Danius för tidiga död kom samma dag som vernissagen hölls. Ett märkligt sammanträffande, som ger verket något av en sorgkant, men också stärker symboliken.

Debut i unga år

Ditte Reijers är en van utställare på höstsalongen.

– Jag kommer inte ihåg om jag var 19 eller 20 år gammal första gången. Då gick jag på Hovedskous' utbildning och hade med mig grejer därifrån, säger hon.

Ibland har hon hoppat över för att hon haft andra saker på gång, men generellt sett tycker hon det känns viktigt att vara med.

– Som utställare på en samlingsutställning kan man aldrig räkna med att det är det individuella som kommer fram, men det är väldigt publikt och väldigt kul. Det är en rolig grej att gå och titta på och därför tycker jag det är viktigt att delta, för att stötta. Och det är roligt att konstintresset är så stort.

Så här såg den första Höstsalongen ut. 1919 års upplaga var inte lika omfattande som dagens - elva konstnärer ställde ut mot årets 150. Fotot visas på utställningen.
Så här såg den första Höstsalongen ut. 1919 års upplaga var inte lika omfattande som dagens - elva konstnärer ställde ut mot årets 150. Fotot visas på utställningen. Foto: Lena Richardson

Årets salong uppskattar hon lite extra för att den lyfter fram ett historiskt perspektiv. Exakt 100 år har gått sedan första höstsalongen arrangerades i Karlstad. Elva konstnärer ställde ut då, i rådhussalongen i Karlstad, med Värmländska konstnärsförbundet som arrangör.

  • Johan Gaellman, Molkom, visar blyertsteckningar.
    Johan Gaellman, Molkom, visar blyertsteckningar. Foto: Lena Richardson
  • En skulptur signerad Nils Johannesson.
    En skulptur signerad Nils Johannesson. Foto: Lena Richardson
  • Maria Melin från Kristinehamn bidrar med "Lonely Planet".
    Maria Melin från Kristinehamn bidrar med "Lonely Planet". Foto: Lena Richardson
  • Bo  W Larsson från Molkom har två verk med på salongen.
    Bo W Larsson från Molkom har två verk med på salongen. Foto: Lena Richardson
  • Kurt Johanssons akvareller trivs gott bredvid Margaretha Janssons verk (beskuret).
    Kurt Johanssons akvareller trivs gott bredvid Margaretha Janssons verk (beskuret). Foto: Lena Richardson
  • Tor Cederman bidrar med ett textilt verk med harar.
    Tor Cederman bidrar med ett textilt verk med harar. Foto: Lena Richardson
  • Carina Fogdes husskulpturer i järn är ett av hennes två konstverk på utställningen. Det andra är en målning.
    Carina Fogdes husskulpturer i järn är ett av hennes två konstverk på utställningen. Det andra är en målning. Foto: Lena Richardson
  • Skulptur och måleri - på höstsalongen är det både tätt och blandat.
    Skulptur och måleri - på höstsalongen är det både tätt och blandat. Foto: Lena Richardson

Numera är det Värmlands konstförening som arrangerar salongerna och inför jubileet togs ett stort beslut: att alla medlemmar i konstnärsförbundet skulle inbjudas att delta. 150 av dem tackade ja och därmed har det blivit en tätpackad utställning på länsmuseet (fanns det verkligen inga fler utrymmen att ta till i den stora byggnaden, kan man undra).

Här är det många kulturupplevelser per kvadratmeter!

Det är en rent ut sagt fullproppad höstsalong som visas. I förgrunden står Carina Fogdes Gömsle i brons, framför Rolf Gustafssons Framgent II i fusat glas.
Det är en rent ut sagt fullproppad höstsalong som visas. I förgrunden står Carina Fogdes Gömsle i brons, framför Rolf Gustafssons Framgent II i fusat glas. Foto: Lena Richardson

Som ett lapptäcke

Det gör å ena sidan att alla besökare bör kunna hitta något som tilltalar just dem i det högst varierade utbudet. Å andra sidan tar en del konstverk närmast ut varandra, när tavlorna hängs tätt som i ett lapptäcke.

Ditte Reijers konstaterar att en liten skör akvarell med väna blommor på kanske egentligen inte ens borde vara i samma rum som en färgstarkt sprakande målning, men tycker ändå att de som tagit sig an den svåra konsten att hänga gjort det bästa av förutsättningarna.

Som besökare får man helt enkelt gå sakta, ställa sig still och titta, titta, titta.

Det är tätt mellan verken på höstsalongen på Värmlands museum och uttryckssätten är många.
Det är tätt mellan verken på höstsalongen på Värmlands museum och uttryckssätten är många. Foto: Lena Richardson

Det är värt besväret, för det finns mycket att upptäcka. Bland de 227 konstverken finns måleri, skulptur, installationer, teckningar, textil, foto, video... och konstnärerna är både välkända och mindre kända.

Från Filipstad deltar förutom Ditte Reijers också Carina Fogde, Nils Johannesson och Kurt Johansson. Även Tor Cederman har Filipstadsanknytning medan Molkom bidrar med Johan Gaellman och Bo W Larsson.

Sist men absolut inte minst deltar ju också Gerd Göran från Sångshyttan, Hällefors. Hon är med sina 100 år jämnårig med de jubilerande höstsalongerna. Hon är även den som fått äran att pryda utställningskatalogen och affischerna med sitt verk, en målning med starka solrosor.

Nils Johannessons skulptur Split vision on wheels trivs ihop med Gerd Görans Solrosor.
Nils Johannessons skulptur Split vision on wheels trivs ihop med Gerd Görans Solrosor. Foto: Lena Richardson

Ett extra plus i sammanhanget, för Filipstadspatrioter och andra som besöker höstsalongen, är att vägg i vägg pågår fortfarande den sagoskimrande utställningen med Brattforsfödde skulptören Christian-Pontus Andersson. Den är kvar en liten bit in i januari, medan höstsalongen pågår till och med den 1 december.

Kontrasten mellan den fullpackade höstsalongen och de svala, poetiska Andersson-verken är monumental och kanske just därför extra spännande.

Vägg i vägg med höstsalongen pågår Christian-Pontus Andersson utställning. Den visas till och med den 8 januari.
Vägg i vägg med höstsalongen pågår Christian-Pontus Andersson utställning. Den visas till och med den 8 januari. Foto: Lena Richardson

Den som gör ett besök på museet bör heller inte missa utställningarna i den äldre delen av museet, där årets stipendiater får chansen att visa sina verk: Helena Bengtsson och Morgan Stenman som fått Thor Fagerkviststipendiet, Hampus Karlsson, årets resestipendiat och Adam Haugbak, årets ungdomsstipendiat.

Gerd Görans självporträtt från 1967.
Gerd Görans självporträtt från 1967. Foto: Lena Richardson

I den delen av utställningen kan man också gå på upptäcktsfärd i porträttgalleriet, där konstnärer som varit höstsalongens affischkonstnärer alla tecknat sina porträtt. Där kan du spela konstnärsbingo med dig själv - hur många av de lokala konstnärerna som fått äran genom tiderna hittar du?

Ett av årets två Thor Fagerkvist-stipendier gick till Helena Bengtsson, som bland annat gjort det här konstverket. Pristagarna ställs ut i Cyrilliushuset.
Ett av årets två Thor Fagerkvist-stipendier gick till Helena Bengtsson, som bland annat gjort det här konstverket. Pristagarna ställs ut i Cyrilliushuset. Foto: Lena Richardson

Artikeltaggar

Ditte ReijersFamiljFilipstadGerd GöranHälleforsHöstsalongKarlstadKonstKonstnärKonstverkMolkomNils JohannessonNöje/KulturNordmarkshyttanNyheterUtställningarVärmlands museum

Så här jobbar Filipstads Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.