Var tredje person insjuknar i cancer - men alla drabbas.

Nyheter
PUBLICERAD:
Foto: HENRIK MONTGOMERY
Så kom hösten i år igen och svepte in med sina vackra gulröda blad och köldnätter. Oktober är snart över och november står för dörren. Två väldigt viktiga månader. Rosa oktober är i full gång och Mustaschkampens kampanj står på tur för att ändra färgerna från rosa till blått. Just i den här frågan tycker jag att vi skippar genusfrågan med färgvalen. Varje år körs dessa kampanjer för att samla in pengar åt cancerforskningen. Pengarna som avgör livsöden.

Var tredje person insjuknar i cancer - men alla drabbas.

Under 2019 drabbades jag av cancerns sylvassa framfart som så många gånger tidigare. Jag var inte en av de tre, men jag drabbades ändå. När sommaren stod som vackrast i blom och jag njöt av solens varma strålar mot mitt ansikte fick jag ett besked över telefon. Mina närmsta vänners treåriga son hade drabbats av en väldigt ovanlig cancertumör och utgången var oklar. Lilla levnadsglada pojken som jag hållit i min famn bara några dagar efter hans födsel. Lilla pojken jag hade hängt med under en fantastik semester året före. Lilla pojken som blev lite av min mans ofödda son då vi har lyckats skapa två döttrar men ingen busig pojke som min man ville jämna ut majoritet med i hemmet. Den lilla pojken hade drabbades av en elak tumör och kampen om överlevnad startade samtidigt som andra barn njöt av spring i benen under sommarlovets glada dagar. Istället för att välja glass och doppa fötterna i havet fick den lilla pojken istället genomgå oräkneliga undersökningar, röntgen, operationer och behandlingar.

Var tredje person insjuknar i cancer – men alla drabbas.

Denna lilla pojkes doktor sa till mina vänner under en av alla sjukhusvistelser att; hade det inte varit för pengarna som folk skänker till cancerforskningen hade man fem år tidigare förmodligen inte kunnat ha hjälpt denna lille pojke med hans ovanliga tumör. Forskningen tar oss framåt och läkarna vet idag mycket mer än tidigare. Därför tycker jag att oktober och november är några av årets mest viktiga månader. Kampanjerna har växt sig stora och starka och de rosa- och blå banden har blivit en stark symbol för gemenskap. Jag tycker verkligen att det finns något fint med dessa kampanjer. Det berör människor, det gör att människor blir kreativa och det gör att människor känner en samhörighet.

Var tredje person insjuknar i cancer – men alla drabbas.

Ett av alla fina initiativ jag sett under rosa oktober är det som den lilla Ica-butiken i min hemstad Kristinehamn tog. Ägarna ville göra något för att samla in pengar och slog därför sina kloka huvuden ihop och genom en kreativ idé lät de en musikaliskt lagd anställd skriva en egen låt om det aktuella ämnet. Låten spelades in och butiken gjorde en video som lades ut på sociala medier där ägarna skrev att de under morgondagen skulle skänka en viss procent av sin omsättning till forskningen. Klippet fick en enorm spridning och flertalet journalister har uppmärksammat detta i olika mediekanaler. Jag har inga siffror på hur försäljningen gick den fredagen men jag vill tro att det var många kristinehamnare som valde att inhandla tacomyset i just den lilla Ica-butiken. Kreativa idéer som ger medel åt cancerforskningen. Genialiskt.

Var tredje person insjuknar i cancer – men alla drabbas.

Så, hur har det nu gått för denna lilla levnadsglada pojke? Den 17 januari i år kunde mina vänner publicera en bild på sociala medier på den lilla pojken i en superhjältedräkt och skriva ordet; cancerfri. Än väntar många läkarbesök och uppföljningssamtal för den lilla pojken men cancern misslyckades med sitt uppdrag. Den så ovanliga tumören fick se sig besegrad, något som fem år tidigare var en omöjlig uppgift enligt lilla pojkens doktor. Låt era kreativa idéer komma, köp ett band eller uppmärksamma forskningen på det sätt du kan och vill.

Ingen kan göra allt – men alla kan göra något.

Sanna Aronsson Sandberg
Så här jobbar FT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.