Hoppa till huvudinnehållet

Bryggeribranschen jäser och ölförsäljningen ökar

Publicerad:
Systembolaget har öppnat en specialbutik för öl i Göteborg för att möta det ökade intresset för öl. Adam Bäck-Thorén fyller på sortimentet med 1 100 olika sorters öl.
Systembolaget har öppnat en specialbutik för öl i Göteborg för att möta det ökade intresset för öl. Adam Bäck-Thorén fyller på sortimentet med 1 100 olika sorters öl. Foto: Adam Ihse / TT

Bryggerierna i Sverige blir bara fler och fler. Sverige har idag fler bryggerier per invånare än EU-snittet. Och ölförsäljningen har ökat med tio procent i år.

För tio år sedan fanns det 39 bryggerier i Sverige. Idag finns det minst 453 stycken. En ökning med mer än 1 000 procent.

Svensk bryggerinäring är nästan uppe på samma nivåer i antal bryggerier som under rekordåren i slutet av 1800-talet. Men de flesta av dagens bryggerier är mycket små. Det är bara tjugotal av dem som har fler än tio anställda.

– Det är små lokala bryggerier som står för tillväxten. Förutom rena bryggerier är det pub-bryggerier, gårdsbryggerier och bryggerier som kombinerar med annan verksamhet till exempel besöksnäring, säger Erika Danckwardt-Lillieström som är vice vd på branschorganisationen Sveriges bryggerier.

Pandemin har känts av

Bryggeritillväxten började försiktigt i slutet av 1990-talet och var en del av en global trend av ökat intresse för hantverksöl. Bryggeriboomen tog verkligen fart 2015 och har fortsatt även under pandemiåren. 2019 startades det 46 nya bryggerier. Året efter startades 43 bryggerier och blott tre stycken lades ned.

Men pandemin har känts av för hela bryggeribranschen. Förra året sjönk försäljningen med 50 procent. I år har försäljningen ökat med tio procent.

– Pandemin har slagit väldigt olika beroende på bryggeriets verksamhet. Hårdast drabbades de vars verksamhet främst riktades mot krogar och restauranger. De som hade produkter både på Systembolaget och i dagligvaruhandeln klarade sig bättre. En del kompletterade sortimentet med alkoholfritt och folköl i den lokala butiken. Med flera olika produkter och flera olika kunder minskar riskerna, summerar Erika Danckwardt-Lillieström.

Systembolaget en räddare

Det knorras ibland inom bryggarleden över Systembolaget, men det ses också som en räddare för bryggerierna. En viktig faktor för dem är Systembolagets sortiment för lokalt och småskaligt som introducerades 2014 (se faktaruta). Där får alla bryggerier möjlighet att hamna på hyllan.

– Detta är en otroligt viktig kanal som möjliggjort distribution till konsumenter över hela Sverige, eftersom även kunder utanför regionen får beställa produkterna utan kostnad. Visst framför bryggerierna ibland kritik mot Systembolaget – ibland med rätta. Men det finns också stora möjligheter, säger Erika Danckwardt-Lillieström.

Erika Danckwardt-Lillieström förklarar bryggeriboomen med att EU-inträdet gett tillgång till större marknader och ett ökat intresse för mat och dryck, särskilt hantverksmässigt och lokalt producerat.

– De svenska bryggarna har varit duktiga på att utvecklas och idag håller svensk öl mycket hög klass, även internationellt sett. Öl har gjort en klassresa, från en stor stark till något du matchar med mat efter stil och smak. Sverige har idag fler bryggerier per invånare än EU-snittet. Det kanske låter märkligt, givet att vi har så strikt alkohollagstiftning.

Ölstudio möter nya behov

Systembolaget öppnade i november förra året en ölstudio i Göteborg. Cirka 1 100 ölsorter finns i sortimentet och cirka en tredjedel av dem är lokalt producerade.

– Ölintresset och intresset för lokal öl har vuxit enormt de senaste tio åren och i den här konceptbutiken testar vi hur vi ska ta till vara på det här intresset och utveckla vårt ölkoncept. Att det sker i Göteborg beror på att det är den bryggeritätaste staden i Sverige, säger Adam Bäck-Thorén som arbetar i Ölstudion.

Ölstudion är inte som andra butiker. Den humlestinna ölen förvaras i en kyl för att den ska vara färsk så länge som möjligt. Kunderna kan själva hälla upp alkoholfri öl från kran, ölprovning är planerad och det finns bag-in-box öl. Lagerölen är inte sorterad i alfabetisk ordning utan utifrån typ av öl. Avdelningen för ölsorten ale är den största i butiken.

Ölnördar och turister

Detta är en försöksverksamhet som ska pågå i tre år.

– Om kunderna är nöjda och det går runt ekonomiskt så är tanken att konceptet ska komma även till Skåne, Stockholm och även längre norrut, säger Adam Bäck-Thorén.

Kunderna är främst "ölnördar" och nyfikna turister.

– De köper inte ett helt eller halvt flak av en öl, utan man plockar en eller två öl av varje. Öl som annars ingår i beställningssortimentet har vi på hyllan så att man kan köpa bara en öl istället för en hel låda. Många frågar efter lokal öl, nyheter och "humlebomer"-öl, öl med mycket humle. Vi säljer mer ale än lager i den här butiken och det är ju ett trendbrott, förklarar Adam Bäck-Thorén.

En liknande butik för vin är planerad att öppnas i Stockholm men Systembolaget letar fortfarande efter lämplig lokal.

Jan Samuelsson/TT

Adam Bäck-Thorén hjälper Peter Abramsson på Systembolagets Ölstudio i Göteborg. – Jag köper flera olika sorters öl, gärna belgiskt och porter, och så några lokala öl för att stödja de lokala bryggerierna, säger Peter Abramsson.
Adam Bäck-Thorén hjälper Peter Abramsson på Systembolagets Ölstudio i Göteborg. – Jag köper flera olika sorters öl, gärna belgiskt och porter, och så några lokala öl för att stödja de lokala bryggerierna, säger Peter Abramsson. Foto: Adam Ihse / TT
Fakta: Lokalproducerat i Systembolagets sortiment

Fakta: Lokalproducerat i Systembolagets sortiment

Systembolagets sortimentet "Lokalt & småskaligt"

Sedan 2014 säljs lokalt producerad öl under förutsättning att den är:

– producerad max 15 mil från butiken

– hantverksmässigt framställd

– tillverkad av ett begränsat antal personer

– efterfrågad av kunder

De lokalt producerade dryckerna säljs i upp till 10 butiker inom 15 mil från tillverkningsorten.

Producenten får tillverka max 50 000 liter öl och cider, 20 000 liter vin, 13 000 liter starkvin och 10 000 liter sprit per år.

Källa: Systembolaget/TT

Artikeltaggar

Mat och dryckÖlSverigeSystembolaget

Så här jobbar Filipstads Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.