NWT Media rekryterar två nya mediehuschefer

Näringsliv
PUBLICERAD:
Tomas Skoglund och Calle Sundblad blir nya mediehuschefer i NWT Media.
Tomas Skoglund kommer närmast från rollen som redaktionschef för SVT Nyheter Värmland och Calle Sundblad är idag chefredaktör för Nya Lidköpings-Tidningen.

– NWT Media gör en historisk satsning på lokal journalistik och jag är glad att kunna rekrytera Tomas Skoglund och Calle Sundblad till de nya rollerna som mediehuschefer. De kommer att få en viktig uppgift i det digitala förändringsarbetet som vi befinner oss mitt i, säger Mikael Rothsten, som är mediechef för NWT Media.

NWT Medias omfattande digitala satsning på lokal journalistik pågår för fullt och koncernen kommer att anställa ett 30-tal personer i en rad olika roller inom journalistik, marknad, distribution och sälj. Redaktionellt handlar satsningen dels om att vässa arbetet med snabba nyheter, dels om att bli bättre på fördjupningar och grävande journalistik.

Tomas Skoglund får ett övergripande ansvar för redaktionerna i Värmland och Dalsland och Calle Sundblad får ett motsvarande ansvar för redaktionerna i Skaraborg.

Tomas Skoglund rekryteras från Sveriges Television där han sedan 2011 varit redaktionschef och ansvarig utgivare för SVT Nyheter Värmland.

– Jag tycker att den lokala journalistiken är oerhört viktig i ett demokratiskt samhälle och jag har under hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med lokal journalistik på olika sätt.

Att det finns mediehus även utanför de större städerna är en förutsättning för god journalistik. NWT Media är tydlig i inriktningen att man ska vara framgångsrik genom att satsa på kvalitativ journalistik, och det ska bli roligt att vara en del av det.

Tomas Skoglund har jobbat länge med journalistik i Värmland som reporter, nyhetschef och chef på TV4, Värmlands Folkblad och inte minst Nya Kristinehamns-Posten där karriären började.

– Jag har lång erfarenhet av att leda journalistiska arbetsplatser som är under förändring. Jag hoppas kunna bidra med kunskaper, erfarenheter och ett gott ledarskap i tider när läsarnas beteenden ändras i allt snabbare takt.

Calle Sundblad är idag chefredaktör och ansvarig utgivare för Nya Lidköpings-Tidningen och har jobbat där sedan 2019. Han kommer att ha kvar det uppdraget samtidigt som han kliver in i den nya rollen som mediehuschef. Calle Sundblad, som har en lång redaktionell chefskarriär bakom sig, har tidigare arbetat på bland annat Sveriges Radio Skaraborg och Aftonbladet.

– Det känns fantastiskt roligt att få den här chansen att vara med och utveckla flera tidningar i en koncern som storsatsar. Jag upplever att allt fler människor förstår vikten av journalistisk närvaro lokalt och är beredda att betala för den. Samtidigt måste vi göra en produkt som möter det behovet – när det gäller såväl innehållet som vilka plattformar vi publicerar oss på. Och där får jag en viktig roll i min nya tjänst.

Tomas Skoglund och Calle Sundblad börjar sina nya tjänster under hösten.

16 lokala titlar – det här är NWT Media

NWT Media AB består av 16 lokala titlar i Värmland, Dalsland och Skaraborg som levererar lokal journalistik via sajter, appar och printprodukter.

Mediehus Norr omfattar tio titlar:

Nya Kristinehamns-Posten, Karlskoga Tidning/Kuriren, Filipstads-Tidning, Värmlands Folkblad, Karlstads-Tidningen, Arvika Nyheter, Fryksdalsbygden, Provinstidningen Dalsland, Dalslänningen och Säffle-Tidningen.

Mediehus Syd omfattar fem titlar:

Skaraborgs Allehanda, Nya Lidköpings-Tidningen, Mariestads-Tidning, Götene Tidning och Hjo Tidning.

Nya Wermlands-Tidningen bildar ett eget mediehus.

Så här jobbar FT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.