I slutet på förra veckan fick SMA Mineral ett nej i en dom i mark- och miljööverdomstolen till att öka brytningen av kalksten utanför Klintehamn på Gotland.
Anledningen var att domstolen inte kunde se hur trafiksäkerheten skulle kunna tillgodoses.
– Vi får köra vidare som vi har gjort det senaste 6-7 åren, se om vi kan få till en lösning för trafiken och sen ta omtag med en ny ansökan, säger Svante Fielding, vd för SMA Mineral.
SMA Mineral har sin bas i Persberg men har verksamhet på många andra håll, både i Sverige och i andra länder. När det gäller domen från mark- och miljööverdomstolen handlar ärendet om kalkstensfyndigheter utanför Klintehamn på Gotland.
SMA Mineral hade ansökt om att få öka brytningen av kalksten, men fick ett nej i domen med hänvisning till att trafiksäkerheten inte kunde tillgodoses på vägen mellan kalkstensfyndigheterna och hamnen i Klintehamn.
För Persbergsföretaget som hade hoppats på att få öka brytningen innebar domen en besvikelse.
Svårt att förbättra
Svante Fielding, som är vd för SMA Mineral, tycker att domstolen har valt att prioritera trafikfrågan - som han tycker borde gå att lösa - före miljökonsekvenserna.
– Just nu görs fantastiska satsningar hos våra kunder i syfte att bli världsledande i klimatomställningen, och även SMA Mineral genomför nu omfattande hållbarhetsinvesteringar för att kraftigt reducera utsläppen av koldioxid. Tyvärr verkar beslut som detta i helt motsatt riktning. Med en ökad andel importerad kalk och kalksten gynnas varken klimatet eller konkurrenskraften för industrin. Men vi kommer givetvis se över olika alternativ att gå vidare med, sa han inledningsvis i ett pressmeddelande.
För FT utvecklar han resonemanget.
– Domen gör att vi inte kan implementera förbättringar som vi hade räknat med att kunna göra, säger han.
Med en ökad kalkstensbrytning på Gotland hade företaget kunnat få ner transporterna - och koldioxidutsläppen som följer med dem - av importerad råvara.
Naken i skogen
Svante Fielding tycker att Cementa under förra året lyfte fram behovet av cement i samhället på ett bra sätt i en debatt.
På samma sätt tycker han att det borde gå att få till en saklig debatt kring samhällets behov av kalk.
– Försök att ta en dag där du inte påverkas av behovet av kalk, det är i stort sett omöjligt. För att klara det måste du i stort sett ställa dig naken hela dagen i skogen. Kalken finns i allt, vi behöver den för att kunna rena avloppsvatten och industrin behöver den vid tillverkningen av till exempel stål och pappersmassa. Och den finns i allt när det gäller odling då det till exempel läggs ut kalk på åkrarna, säger han.
För att företaget skulle få tillstånd att öka brytningen i sin kalkstensfyndighet på Gotland hade trafiksituationen mellan fyndigheten och hamnen i Klintehamn behövt att vara bättre sett ur trafiksäkerhetssynpunkt.
– Vi jobbar på att få till en bättre lösning med Trafikverket. Det här handlar om en smal allmän väg som är cirka sju kilometer lång. Den ser ut som vilken mindre väg som helst på landsbygden. Problemet är att två lastbilar och en cykel inte kan mötas på den, säger han.
Och fortsätter:
– Men vi vill göra vad vi kan för att bidra till en bättre lösning. SMA Mineral har till och med köpt en fastighet utmed vägen för att kunna göra en breddning av vägen där.
När en lösning för trafiksäkerheten är på plats är SMA Mineral berett att lämna in en ny ansökning om ökad brytning i sina kalkstensfyndigheter utanför Klintehamn.