I en motion till Värmlands regionfullmäktige föreslår Miljöpartiet en elektrifiering av järnvägen från Daglösen till Filipstad.
Miljöpartiet yrkar på att Region Värmland tar initiativ till en utredning och planering för elektrifiering av järnvägssträckan.
– Då skulle det gå att skapa attraktiva resmöjligheter med tåg mellan Filipstad och Kristinehamn, Karlstad och andra delar av Värmland, och godstågen skulle slippa byta lok i Daglösen, säger Jesper Johansson, språkrör för Miljöpartiet Värmland, i en kommentar på partiets hemsida.
Miljöpartiet konstaterar att det går en hel del godstrafik på bandelen, däremot ännu ingen reguljär persontrafik. Sträckan är cirka åtta kilometer lång.
Vid Daglösen söder om Filipstad går det elektrifierad järnväg åt tre väderstreck - söderut på Inlandsbanan till Kristinehamn, samt västerut och österut på Bergslagsbanan. Om inte godstågen ska gå med diesellok hela vägen till slutdestination måste dieselloken bytas till ellok i exempelvis Daglösen.
Miljöpartiets motion är skriven av Jesper Johansson (MP) Eva Hallström (MP) Robert Halvarsson (MP).
Möjliggör persontåg
I motionen står det: ”I mars 2021 beslutades att Region Värmland ska utreda möjligheten att återuppta regional persontrafik på Inlandsbanan mellan Filipstad, Nykroppa, Storfors och Kristinehamn. Tidigare studier har visat på en potential till betydande restidsvinster och ökat kollektivt resande i stråket om busstrafiken kompletteras eller ersätts med tågturer.
En elektrifiering av den relativt korta sträckan Daglösen-Filipstad skulle underlätta för godstransporter med tåg, och samtidigt möjliggöra för trafikering med de eldrivna Regina-tåg som idag trafikerar Värmlandsbanan fram till Kristinehamn, vilket skulle ge rationella möjligheter att förlänga linjen norrut på Inlandsbanan vissa turer. På det viset skulle det gå att skapa mycket attraktiva resmöjligheter inte bara i stråket mellan Filipstad och Kristinehamn, utan även vidare till Karlstad och västra Värmland.
En sådan satsning har även påtalats som önskvärd av de värmländska kommunerna längs Inlandsbanan, samt av Tågabs VD Lars Yngström, vilket rapporterades av Filipstads Tidning i juni 2021.”
Lars Yngström, vd Tågab, har uppskattat kostnaden för elektrifiering och byggande av ny järnvägsstation för resande i Filipstad till cirka 25 miljoner kronor.
Om inte åtgärderna ryms inom Trafikverkets investeringsanslag till järnväg så menar Miljöpartiet att de kan de finansieras av region och kommuner, samt med medel ur länsplanen för regional transportinfrastruktur.
Inte prioriterat
Adam Elfstrand, projektledare VDB Underhåll Järnväg på Trafikverket, uppger till FT att det går att köra persontrafik till Filipstad även om inte sträckan elektrifieras.
”Det finns nationella planer för hur investering ligger i tiden både i tiden och prioriteringsmässigt och jag är tämligen säker på att detta inte är ett prioriterat område.
Den investeringskostnaden kontra samhällsnyttan det skulle föra med sig är tyvärr alldeles för låg. Då finns det andra ställen att stoppa pengarna för en mer klimatsmart- och grön inverkan.”, skriver han i ett mejl till FT.
Flera åtgärder
Under åren 2010-2012 elektrifierades Inlandsbanans fyra sydligaste mil mellan Kristinehamn och Nykroppa. Det är idag den enda delen av Inlandsbanan som är elektrifierad. På Inlandsbanan går det förutom godstrafik även kommersiell interregional persontrafik till Dalarna i Tågabs regi, främst under veckosluten.
Den sedan tidigare elektrifierade Bergslagsbanan rustades upp 2014-2017 för att effektivisera godstrafiken.