Nu har Transportstyrelsens förslag på nya krav på A-traktorer kommit. Bland annat blir det nu krav på bilbälte och vinterdäck.
Weine Dahlén från körskolan Dahléns Utbildningar åker runt i både Filipstad, Arvika och Grums och bedriver utbildning för AM-kort och han välkomnar Transportstyrelsens nya förslag.
I nuläget finns det i Sverige över 50 000 registrerade A-traktorer och enligt Transportstyrelsens statistik så har antalet olyckor bara ökat sedan 2018.
Det har länge höjts röster för att införa skarpare regler för dessa fordon som framförs av ungdomar och idag kom Transportstyrelsen med ett antal förslag. Bland annat införs krav på bältesanvändning och krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar.
Tidigare har det inte funnits någon maxgräns för antalet passagerare, men nu vill myndigheten att passageraren måste sitta på en plats som är avsedd för just passagerare och endast en passagerare per plats.
Det som har varit grogrund till många olyckor med tragisk utgång är att man manipulerat fordonet till att gå fortare än den tillåtna hastigheten. Nu vill man införa regeländringar mot manipulering av fordonen och hastighetsgränsen på 30 kilometer bör vara kvar, meddelar Transportstyrelsen.
Vidare vill man införa en tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM, samt ett ökat fokus på risker i utbildningen. Dessutom ska det ges en möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon och LGF-skyltens befintlighet samt utformning ska förtydligas.
Välkomnar nya förslag
Weine Dahlén är sedan många år tillbaka körledare på Dahléns Utbildningar. Han och kollegan Rolf har under årens lopp skickat frågan till Transportstyrelsen varför eleverna inte kan få köra upp i bil. I dagsläget är det endast uppkörning på moped som gäller. Dahléns började med de här utbildningarna 2009 och de har sett utvecklingen vad gäller det ökade intresset för A-traktorerna.
– När vi startade så skulle endast en eller möjligtvis två stycken i varje grupp köra upp för A-traktor, resten skulle köra upp för moped. Idag är det tvärtom, ett par stycken vill köra moped, resten ska ta körkort för A-traktor. Vi har även haft grupper om 16 deltagare där samtliga skulle köra upp för A-traktor. Jag välkomnar de nya förslagen som Transportstyrelsen nu kommer med. Krav på säkerhetsbälte är ju jättebra och en självklarhet och det är bra att det nu endast får vara en passagerare. Det är även förslag på krav på vinterdäck, vilket naturligtvis är bra. Men de ungdomar jag känner har utan regelverk satt på sina vinterdäck då den säsongen kommer. Jag tycker personligen att hastighetsgränsen skulle höjas till 40 kilometer i timmen. Då skulle stadstrafiken flyta på smidigare, då det är den hastigheten som gäller för övriga fordon i många städer, säger Weine.
Weine tycker att det är synd att vissa medier svartmålar ungdomarna och han upplever att de hackar på dem. Han har av naturliga skäl kontakt med många ungdomar och han beskriver dem som väldigt duktiga, de kör bra och sköter sig i trafiken.
Ha inte bråttom
– Det finns tyvärr de som missköter sig, men det är en relativt liten del och de övriga ska inte behöva utstå häxjakt. Jag åker cirka tio mil per dag runt om i Värmland och jag ser många bilister med B-körkort som gör konstiga och ogenomtänkta omkörningar på A-traktorerna. Det är oftast de ”vanliga” bilisterna som skapar de farliga situationerna vill jag hävda. De menar att A-traktorerna stoppar upp trafiken, men mitt svar till dem som är stressade är att så pass bråttom har vi faktiskt inte, menar Weine.
En del har gått så långt att de vill förbjuda A-traktorerna, men det är helt fel väg att gå, anser Weine.
– Det tycker jag absolut inte, de nya förslagen om skärpta krav är bra. Och vad gäller manipulering av fordonen, så tror jag att det kommer att bli hårdare straff för de som sysslar med sådant. Det är ju inget vi vill se på vägarna, att följa de hastighetsbegränsningar som gäller är ju A och O, poängterar Weine.
Redan i nuläget så fokuserar Dahléns Utbildningar på riskbedömning i trafiken, både vad gäller teorin och i körningen på moped. Han ser dock gärna att det kan bli några timmar extra i ämnet framöver.
– Jag förstår att A-traktorerna är i fokus just nu, det har hänt en del väldigt tråkiga incidenter. Men man får inte glömma bort att det trots allt händer betydligt fler olyckor med vanliga bilar. Jag är i alla fall glad att de nya förslagen på skärpta krav nu kommit och jag välkomnar dem, säger Weine Dahlén som avslöjar att företaget inom en kort ska styra kosan norröver för att bedriva utbildningar på snöskoter, då intresset även för dessa fordon ökat markant.