Lördagens lastbilsträff i Nykroppa - Nykroppa Winter Trophy - blev en succé. Det kom cirka 50 lastbilar från hela landet och flera hundra besökare.
– Det är långt över våra förväntningar, berättade Rickard Sarfve, en av arrangörerna, och förklarade att det kommer att bli en lastbilsträff även nästa år.
Rickard Sarfve berättade att de långväga deltagarna bland annat kom från Örnsköldsvik, Strängnäs och Göteborg.
– Arrangemanget har spridit sig via Facebook som en löpeld, berättade Rickard Sarfve som arrangerade lastbilsträffen tillsammans med Anders Stjärnborg, Peter Jonasson,
Terese Jonasson och Karina Andersson.
Idén att lägga lastbilsträffen just den här tidpunkten på året verkar vara helt rätt tänkt, eftersom konkurrensen från andra liknande arrangemang i princip är obefintlig.
Scania och Volvo ställde också ut sina demobilar. Under dagen grillade NAIK hamburgare.
Flera olika företag deltog också i en liten minimässa med egna montrar.
Prisbelönt lastbil
Richard Jakobsson visade upp en Scania 650 T, som är specialbyggd i Holland. Den har vunnit flera priser på olika utställningar. Förra året utsågs den till Sveriges finaste lastbil.
Temat på lastbilen är hockeyspelaren Henrik ”Henke” Lundqvist, som en hyllning till honom. På lastbilen finns även en motivlackerad bild på honom.
– Vi är från Göteborg och han har spelat där, berättade Richard Jakobsson.
Hytten är också fint inredd och längst bak på väggen hänger ”Henkes” klubba, framför väggen står ett bord som är format som en puck.
Motivlackeringen är imponerande och man förstår att det har lagts ner åtskilliga timmar arbete på den här lastbilen för att få den i det här skicket. Men lastbilen står inte oanvänd mellan utställningarna - utan den används flitigt i yrkestrafik. Det går att ana att den väcker en hel del uppmärksamhet efter vägarna.
Kvinnliga deltagare
Från att ha varit en nästan helt mansdominerad bransch har de kvinnliga lastbilschaufförerna blivit allt fler. Till just den här lastbilsträffen kom det tre kvinnliga lastbilschaufförer.
Jessica Nyberg, från Väse, var på plats med den egna lastbilen. Hon har vuxit upp med en far som driver eget åkeri. Nu har hon startat ett eget åkeri och kör en Volvo FH540.
– Jag ville starta eget, berättade Jessica Nyberg som trivs med friheten som lastbilschaufför.
Hon kör bland annat asfalt och grus. När hon kör asfalt så är det ofta med tillsammans med flera andra lastbilschaufförer under en längre tid. Det ger en chans att hinna lära arbetskamraterna.
– Vi jobbar i team, berättade Jessica Nyberg som under senare år kört mest runtom i Värmland.
Eget åkeri
Rickard Sarfve driver Samuelssons åkeri AB i Nykroppa tillsammans med sin bror Jan-Erik Sarfve.
– Vi har sju lastbilar och fem anställda, berättade Rickard Sarfve som bland annat visade en Scania S580 som har varit på utställningar både runtom i Sverige, Norge och Finland.
– Motorn är en V8 med 580 hästkrafter. Lastbilen väger 27 ton fullastad.
Åkeriet kör gods runtom i landet. När han kör lastbil så sover han flera nätter varje vecka i lastbilen.
– Vi kör bland annat åt Robust Ståldörrar.
Att driva åkeri och köra lastbil är inget vanligt nio till fem jobb. Det är snarare en livsstil och även en hobby, förklarar bröderna.
Fick rösta
Under dagen fick publiken möjlighet att rösta på den lastbil de tyckte var finast. Flera olika priser delades också ut under arrangemanget.
– Jag är överväldigad över hur hur företagen har ställt upp med priser, berättade Rickard Sarfve.
På kvällen arrangerades en fest för utställarna på Nykroppa Folket spark.