IF Nyedshov har via aktiv marknadsföring höjt sina publiksiffror påtagligt de senaste åren.
Nu lanseras en ny idé – ”Hovets trestegsraket”.
– Jag ville komma på något helt eget och så dök den här tanken upp, säger idésprutan Christian Carlsson.
IF Nyedshov förde i flera år en tynande tillvaro i värmländsk fotbolls lägsta divisioner. Säsongen 2009 hade klubben inte ens något herrlag i seriespel.
Men så blåstes nytt liv i föreningen.
Inte minst med hjälp av sociala medier.
Nu spelar klubben sedan ett par år i fyran, distriktets högsta serie, och har successivt höjt publiksiffrorna.
– Runt 2010 låg vi mellan 20-30 åskådare på hemmamatcherna. 2018-2020 snittade vi på över 200, berättar Christian Carlsson, som är en av drivkrafterna bakom ”Hovets” synlighet i sociala medier.
Och det är just marknadsföring i sociala medier det handlar om.
Nu vill Carlsson blåsa nytt liv i intresset kring de gulsvarta. Han har lanserat ”Trestegsraketen”.
– Som vanligt kommer det vara gratis entré, men föreningen kommer även ge bort en souvenir per match beroende på antalet publik, säger Carlsson.
Han fortsätter:
– Om det kommer över 150 åskådare på aktuell match så lottas en Nyedshov t-shirt ut till en i publiken. Över 300 så lottas istället den nya Hovethalsduken ut till en av de på plats. Når vi 400 så byts då halsduken ut mot en Hovet-hoodie som lottas ut till en av alla på plats.
Christian Carlsson har lånat idéer från både små och stora klubbar tidigare. Men den här grejen är hans egen.
– Jag satt och spånade helt fritt hemma en kväll. Ville komma på något som jag inte sett någon annan klubb göra. Vi hoppas att det ger något tillbaka.