Klubben fyrar av trestegsraket för att locka publik: ”Något helt eget”

Publicerad:
Gulsvarta Nyedshov lanserar nu ”Trestegsraketen”. Foto: Fredrik Finnebråth

IF Nyedshov har via aktiv marknadsföring höjt sina publiksiffror påtagligt de senaste åren.

Nu lanseras en ny idé – ”Hovets trestegsraket”.

– Jag ville komma på något helt eget och så dök den här tanken upp, säger idésprutan Christian Carlsson.

IF Nyedshov förde i flera år en tynande tillvaro i värmländsk fotbolls lägsta divisioner. Säsongen 2009 hade klubben inte ens något herrlag i seriespel.

Men så blåstes nytt liv i föreningen.

Inte minst med hjälp av sociala medier.

Nu spelar klubben sedan ett par år i fyran, distriktets högsta serie, och har successivt höjt publiksiffrorna.

– Runt 2010 låg vi mellan 20-30 åskådare på hemmamatcherna. 2018-2020 snittade vi på över 200, berättar Christian Carlsson, som är en av drivkrafterna bakom ”Hovets” synlighet i sociala medier.

Och det är just marknadsföring i sociala medier det handlar om.

Nu vill Carlsson blåsa nytt liv i intresset kring de gulsvarta. Han har lanserat ”Trestegsraketen”.

– Som vanligt kommer det vara gratis entré, men föreningen kommer även ge bort en souvenir per match beroende på antalet publik, säger Carlsson.

Han fortsätter:

– Om det kommer över 150 åskådare på aktuell match så lottas en Nyedshov t-shirt ut till en i publiken. Över 300 så lottas istället den nya Hovethalsduken ut till en av de på plats. Når vi 400 så byts då halsduken ut mot en Hovet-hoodie som lottas ut till en av alla på plats.

Christian Carlsson letar ständigt nya sätt att locka publiken till Nyedshovs matcher.
Christian Carlsson letar ständigt nya sätt att locka publiken till Nyedshovs matcher. Foto: Marianne Eriksson

Christian Carlsson har lånat idéer från både små och stora klubbar tidigare. Men den här grejen är hans egen.

– Jag satt och spånade helt fritt hemma en kväll. Ville komma på något som jag inte sett någon annan klubb göra. Vi hoppas att det ger något tillbaka.

Artikeltaggar

Christian CarlssonFotbollHovetIF NyedshovMarknadsföringNöje/KulturSociala nätverk

Så här jobbar Filipstads Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare