Resultatet för Filipstad i Svenskt näringslivs undersökning har i princip stått stilla de senaste fem åren. Snittbetyget har sjunkit marginellt men det som sticker ut är att företagen vill att utbildningarna ska matcha deras behov.
Under tisdagen presenterade Svenskt Näringsliv resultatet från sin årliga enkätundersökning. 32 400 företag fått ge sin syn på det lokala företagsklimatet i landets alla kommuner.
Svenskt Näringsliv har undersökt det lokala företagsklimatet årligen sedan 2001. Utvecklingen för Filipstad har historiskt legat ganska konstant de senaste fem åren och i årets resultat står det näst intill stilla.
Sammanfattningsvis är företagens omdömen om hur det är att driva företag i kommunen, har minskat något från 3,6 till 3,5 på en 6-gradig skala.
Det är dock inga alarmerande förändringar, varken negativt eller positivt, som noteras i betygen från företagen.
— Det är möjligen frågan om företagens kontakt med skolan som sticker ut och det viktiga är att hänga i med dialogen skola-näringsliv så att utbildningarna matchar företagens behov. Självklart finns det alltid områden där det går att bli ännu bättre, menar Anna Hedberg, Svenskt Näringsliv Värmland i ett pressmeddelande.
De frågor som får lågt betyg och därmed inte räknas som godkända av företagen är fortsatt frågor som berör tillgång på relevant kompetens samt vägnät, tåg och flygförbindelser. Däremot har frågan om upphandling förbättrats och landar på godkänt betyg med 3,1.
— Vi kan konstatera att företagen i Filipstad ger myndighetsutövningen och service och bemötande riktigt höga betyg, så de processerna verkar fungera och motsvara företagens önskemål och förväntningar, avslutar Anna Hedberg.
Enkätresultaten från den årliga undersökningen utgör två tredjedelar av den kommunranking som presenteras på hösten varje år. Den 20 september presenteras rankingen för 2023 och därmed också vilken rankingplacering Filipstads kommun då hamnar på.