Häromdagen var vi i Filipstad, det är alltid trevligt inte minst eftersom jag vuxit upp här. Samtidigt är det lite sorgligt med alla tomma butikslokaler och den uppgivenhet som finns hos en del vi pratade med. ”Det finns ingenting i Filipstad”. Skyltfönster som gapar tomma är knappast något unikt för Filipstad, i var och varannan mindre stad är det likadant.
Ändå finns förutsättningar i Filipstad som inte alla platser har, förutom exempelvis fina kvarter runt kyrkan, Skillerälven och Daglösen har man mycket starka varumärken. Det finns väl knappast någon som inte ätit hårt bröd från Wasabröd, kokat Barillas pasta eller någon gång ha skrivit med en Ballograf. Det är kul att ta en selfie med Ferlin på soffan men vi tror att det är betydligt fler som ätit snacks från OLW än läst en dikt av Nils Ferlin. Varför framhålls inte vad som produceras i Filipstad? Många andra orter skyltar stolt med sina industrier och andra verksamheter.
Snacksbutiken är ett steg i rätt riktning, likasom Barillabutiken (trots knappa öppettider) men man måste veta om att de finns och hur man hittar dit.
Inte minst under skidsäsongen passerar massor av turister Filipstad på sin väg till och från fjällen. Tror att många gärna skulle ”bunkra” upp med chips och annat bara man visste att det fanns.
Så vårt förslag är: nyttja de tomma lokalerna i centrum till att visa upp och sälja ”Made in Filipstad”. Skapa uppmärksamhet utefter genomfarten, kanske med en Ostbåge, snitsla vägen till butiken med ostbågar, hårtbröd och pastaskruvar. Låt besökare skriva vykort med Ballografpennor, självklart ska det vara motiv från Filipstad! Detta löser inte alla problem men det kanske skapar lite mer optimism i stan.
Birgitta Arnerup-Cooper
Nostalgisk f.d. Filipstadsbo
Kåre Emilsson
Dalslänningen som gillar Värmland