Knallarnas återkomst.
Så kan man sammanfatta vad de största marknaderna säger om årets upplagor.
Men det är också en del nyheter här och var. Som gudstjänster och blåljustorg.
– Vi försöker ha något för alla, säger Andy von Essen, marknadsgeneral i Arvika.
Hösten är marknadernas stora tid.
Så gott som varje helg är det en eller flera marknader under ett par månaders tid.
NWT har pratat med representanter för ”the big four” för att höra om nyheter och förändringar.
Oxhälja, Filipstad (pågår 1–3 september)
Först ut bland de stora marknaderna är som vanligt Oxhälja.
– Det är inte så mycket nyheter, men lite nya knallar, säger marknadsgeneralen Ulf Elmér.
Han ser att man ser en positiv utveckling på knallefronten.
– Många faller för åldersstrecket, men det kommer alltid några nya. Vi märker att intresset är större i år.
Totalt kommer det finnas uppåt 800 marknadsplatser att fylla och omfattningen av marknaden blir ungefär som under fjolåret.
Tivoli blir det såklart och helikoptern, ja den återkommer också.
– Den har varit med i 30 år och det är populärt att åka upp och se stan från ovan.
Ulf Elmér säger att det blir mat och servering på Stora torget. På fredag och lördag blir det musikunderhållning.
Torsby Marknad (pågår 8–10 september)
Länets nordligaste marknad i storformat är den i Torsby.
På den vanliga knallemarknaden:
– Ser det bra ut, peppar peppar. Vi är inte uppe i fjolårets nivån än, men vi har förfrågningar och det är ett par veckor kvar, säger Ronnie Walfridsson, marknadsgeneral.
Tivoli blir det och kvällsunderhållning i serveringstält, där det dagtid serveras kålsoppa.
På nyhetsfronten finns den del att berätta.
– I år har vi ett kulturtorg, där vi samlar kulturen i Torsby.
Ronnie Walfridsson säger att det kommer att finns ett konsttält, bokbord med författare på plats och bokbussen kommer även den att vara på plats.
– Och så har vi en scen där vi kör en del lokala förmågor.
Dessutom blir det en gudstjänst under söndagsförmiddagen.
Även finnkulturen kommer att att ha ett eget område, med utställare och – får.
Årjängs marknad (pågår 15–17 september)
På den allra västliga marknaden av de fyra sker den största förändringen på evenemangsfronten.
– Vi har flyttat på öltältet.Bort från tivoliområdet och lagt det när man kommer från travet. Där kommer det bli uppträdanden på en mobil scen så det blir liv och rörelse, säger Mikael Olsson, som leder planeringen inför marknaden.
Vilka artister som uppträder är inte fastställt.
På knallefronten ser det ”väldigt bra ut” för Årjängs del. Bokningsförfrågningarna har ökat jämfört med 2022.
– I princip har vi fyllt alla platser som vi tänkt ha knallar på. Vi räknar med att det blir 400–450 platser.
Behövligt då marknaden förra året hade ett minusresultat. Överskottet går till föreningar i kommunen, och om de inte kan få pengar så:
– Har vi inga som kan sköta parkeringar och biljetter till tivolit bland annat, säger Mikael Olsson.
Tivoli blir det såklart och en nyhet från förra året gör comeback.
– Vi har ett område som vi kallar härproducerat, där vi försöker köra på mer lokala producenter och där verkar det också blir många.
Arvikamârten (pågår 6–8 oktober)
I Arvika står en hel del nyheter på programmet.
– Vi kommer ha säljare av maskiner, traktorer och bastutunnor bland annat. Och vi har en värmländsk matmarknad. Sedan har vi också ett motorsportsområde med bland annat crosskart och utställning med sådana som har med sina fordon, säger marknadsgeneralen Andy von Essen.
Därutöver finns även ett blåljusområde och – en jobbmässa.
– Jag gillar inte ordet jobbmässa, men det kommer finnas företag på plats som presenterar sig och som håller på att rekrytera. Så det går att söka jobb på plats.
Antalet knallar kommer hamna på runt 600, både nya och sådana som nyligen upptäckt Arvika och kommer för första gången. Fler föreningar än någonsin kommer kanta gatorna för lottförsäljning och samtal.
Tivoli blir det, men inget öltält.
– Men vi jobbar för ett ett kålsoppetält, så det är väl halvnytt.