Intresset för teknik blev David Westergrens ingång till yrket som elektriker.
I somras gjorde han comeback på Filipstads elbyrå i en helt ny roll – att ansvara för företagets nysatsning på den lokala privatmarknaden.
– Det känns jättebra. Nu har det börjat att rulla på. Anledningen till att jag bytte jobb var att jag ville hålla på med det här, säger han.
David Westergren från Filipstad har kunnat ses flera olika sammanhang genom åren.
Många som gillar hårdrock kan exempelvis ha sett och hört honom som basist i Filipstadsbandet Dreamcall.
Men många kan också ha träffat honom i hans yrkesroll, där han har jobbat som elektriker och som projektledare för olika företag.
Sedan sommaren är han tillbaka på en arbetsplats som betyder mycket för honom, Filipstads elbyrå. Där har han tagit sig an uppgiften att ansvara för företagets nysatsning på den lokala privatmarknaden, liksom fått i uppgift att jobba med företagets arbetsmiljöfrågor.
– När jag pratade med Mattias Ludwig (vd på Filipstads elbyrå) om jobbet kom vi fram till den här lösningen om att satsa på privatmarknaden. Vi visste att det fanns ett behov och att det kunde vara svårt för hushållen att få tag på en elektriker i Filipstad, säger David Westergren.
Elbranschen har under de senaste åren flaggat för att det är brist på elektriker i Sverige, är det fortfarande så?
– Ja, det är brist på erfarna elektriker. Sen finns det en hel del lärlingar. Jag tror att man anställde tre lärlingar här (Filipstads elbyrå) förra året. Och det gjorde jag också på mitt tidigare jobb, alltså tog in tre lärlingar.
Viktigt med lärlingar
David Westergren tycker att det är roligt att se att företagen satsar på att få in yngre medarbetare, även om det kräver tid innan de får jobba självständigt.
– Något som jag tycker är kul är att se utvecklingen hos de unga som kommer in. Det är lite handpåläggning i början, men sen klarar de sig mer och mer ju mer de kommer in i det, säger han.
Hur länge har du själv jobbat med el? Du är ju fortfarande ung, men samtidigt tillhör du gruppen som kan kalla sig för erfaren.
– Jag har jobbat med det i drygt tio år. Jag har varit montör och jag har jobbat som konsult, projektledare och platschef. Och nu ska jag ha hand om privatkundsavdelningen samt vara arbetsmiljöansvarig, svarar han.
Hur kommer det ditt jobb att se ut? Är det så att privatkunderna kommer att kunna vända sig till dig, för att du sedan ska kunna fördela uppdragen?
– Tanken är att kunderna ska ringa hit och förhoppningsvis är jag på plats och kan svara på en gång, annars svarar säkert någon av mina kollegor. I samtalet med kunden försöker jag reda ut vad den behöver hjälp med och så får jag göra en bedömning om jag måste ut och kolla på arbetet först eller om en montör kan åka ut, ta med sig saker och göra jobbet direkt.
Perspektiv på elen
David Westergren tror mycket på rådgivning och försöker i den mån han kan ge kunderna perspektiv på elinstallationerna i hushållen.
– Vi försöker att vara lite konsulter så att det blir bästa möjliga lösning, även ekonomiskt. En kund kan till exempel säga att den vill byta en elcentral hemma. När det händer brukar jag säga att det är bättre att byta all annan el först och ta elcentralen sist – för poängen är att man kanske vill få in en jordfelsbrytare och öka säkerheten, men har man föråldrad el kommer det inte att fungera att sätta in en jordfelsbrytare, säger han.
Målet för David Westergren och hans kollegor på Filipstads elbyrå är att kunderna ska bli nöjda med arbetena som utförs.
– När vi har gjort ett jobb någonstans ska kunderna ha fått vad de önskat med funktioner och förbättringar elsäkerhetsmässigt. Det ska alltid bli lite bättre efter att vi har gjort jobben, säger han.
Det finns vissa elarbeten som i teorin går att göra på egen hand hemma, men merparten av alla installationer kräver utbildade montörer. David Westergren tycker dock att man alltid ska vända sig till elfirmorna när det ska göras installationer hemma, även om det skulle vara tillåtet att göra jobbet själv.
– Vi kan ibland mötas av att någon har fixat lite hemma och då kan det ha blivit lite tokigt – sånt kan dra med sig stora kostnader att göra om, säger han.
Säkerheten när det kommer till el går inte att tumma på.
– Är man till exempel en villaägare är man ansvarig för sin egen elanläggning. Det kan vara många brister ibland, som att man inte vet var alla säkringar går. Det är väldigt viktigt, framförallt om man ska ta hem en hantverkare – för det kan ta mycket extra tid att ta fram den informationen, säger han.
Men om man inte har koll på var exempelvis säkringarna går, går det att vända sig till dig och få hjälp?
– Ja, det är precis så man kan göra. Det är bara att vända sig till mig för att få tips och råd på hur man ska göra
David Westergren ser nu fram mot att få jobba med privatkundsmarknaden i Filipstads kommun med omnejd.
Att du har gått in i den här rollen, innebär det att du inte får någon tid över till att spela elbas i Dreamcall?
– Basen är absolut inte lagd på hyllan. Vi är aktiva och försöker repa en gång i veckan. Det vi skulle behöva är att bli mer aktiva med att leta spelningar, för det är det absolut roligaste.