Hoppa till huvudinnehållet

Folkets hus sätter punkt för 2023 med opera: ”Det är en bra början på slutet av året”

Publicerad:
Reporter Pernilla Möllberg
Pernilla Möllberg
pernilla.mollberg@filipstadstidning.se
Livesänd Opera på Folkets hus. Göran Dahlberg och Mattias Karlsson.
Livesänd Opera på Folkets hus. Göran Dahlberg och Mattias Karlsson. Foto: Pernilla Möllberg

Nu är det dags för livesänd opera på Folkets Hus. Den 9 december visas den första operan och det blir totalt fem stycken livesändningar från New York.

– Vi har bland annat en livesänd konsert från Berlin på självaste nyårsafton. Det är andra gången vi firar in det nya året med Berlinfilharmonikernas nyårskonsert, den äger rum tidig kväll så vi tror att det kan passa många, ung som gammal, hälsar Mattias Karlsson, föreståndare på Folkets Hus.

I fjol var det premiär för Nyårskonsert på Folkets Hus, och konceptet gick hem hos publiken. Mattias berättar att man spikade evenemanget väldigt sent, men det till trots så kom det folk till biografen för att fira in det nya året.

– Alla som var där tyckte att det var bra. Sedan var det många som kom efteråt och hade velat sett konserten, de visste inte om att den gick. Så den här gången vill vi gå ut i god tid med vårt nyårsfirande på Folkets Hus. Vi körde även en julkonsert med Jonas Kaufman i fjol som var väldigt uppskattad, han är tydligen omtyckt. Han är med även i årets nyårskonsert, säger Mattias.

Live från New York

Två livesända operor är inbokade i januari och så ytterligare tre på våren.

– Vi bokar sändningarna genom Folkets hus och Parker, så har det varit ända sedan vi började med det här i början på 2000-talet. Vi planerar inför våren, vi kör. Det är ju bara en opera som är lagd efter sista mars, jag räknar med att vi kommer att kunna köra den, och gör vi inte det då får vi väl ta den smällen att vi har bokat den. Det är värt att testa, menar Mattias.

Göran Dahlberg är en kulturens fanbärare och arbetar till vardags på Museet Kvarnen. Det är även tredje året som han är med och programsätter bland annat operasändningarna på Folkets Hus.
Göran Dahlberg är en kulturens fanbärare och arbetar till vardags på Museet Kvarnen. Det är även tredje året som han är med och programsätter bland annat operasändningarna på Folkets Hus. Foto: Pernilla Möllberg

Göran Dahlberg är en sann operaälskare. Och en kunnig sådan.

– När jag ska boka någonting på Folkets Hus vad gäller musik eller konserter, då ringer jag alltid Göran och rådfrågar först. Han har kunskapen att avgöra om det är en bra idé eller inte, han är en klippa för mig, säger Mattias.

– Jag tycker att konceptet med att livesända en nyårskonsert är bra, nyårsaftonskvällen är ju så lång i alla fall. Det är en bra början på slutet av året, konstaterar Göran Dahlberg som för tredje året är med och programsätter bland annat operasändningarna på Folkets Hus.

Efter att han sett några föreställningar på Folkets Hus, kunde han konstatera att en del av utbudet kunde med fördel både finslipas och vässas för att locka mer folk.

– Det står Metropolitan på rubrikerna, och de sätter upp både klassiker och moderna. Jag såg en modern livesänd opera på Folkets Hus, och den var visserligen bra. Men det var ingenting som lockade folk. Folk är försiktiga med vad de går och ser. Jag erbjöd mig då att ge lite goda råd och idéer, så kommande säsong satte vi oss ned tillsammans och började titta på vad som kan gå hem hos folk, berättar Göran.

I biosalongen översköljs man av musiken och bilderna, och man sitter bättre här än om man satt på femte raden på Metropolitan. Det är bra ljud och du slipper sitta med en teaterkikare, konstaterar Göran Dahlberg, som slår ett slag för livesänd opera på Folkets Hus.
I biosalongen översköljs man av musiken och bilderna, och man sitter bättre här än om man satt på femte raden på Metropolitan. Det är bra ljud och du slipper sitta med en teaterkikare, konstaterar Göran Dahlberg, som slår ett slag för livesänd opera på Folkets Hus. Foto: Lena Richardson

Det är en blandad publik som går på livesänd opera på Folkets Hus.

– Dels har vi publiken som uppnått en ålder av 50 plus, men det kommer även barnfamiljer. De senaste gångerna har det kommit cirka 40 personer, och det har ökat hela tiden. En del i publiken berättar att de har inte tyckt om opera tidigare men att det har växt fram med åren, säger Mattias.

Varför ska man gå på livesänd Opera på Folkets Hus?

– Därför att det är något helt annat än det man kanske vanligtvis upplever, det är en totalupplevelse. Jag har gått mycket på Operan i Stockholm, hela paketeringen med guldfoajén inger ju naturligtvis ett fantastiskt helhetsintryck. Och även om det inte finns en guldfoajé på Folkets Hus, så översköljs man av musiken och bilderna, du sitter ju bättre här än om du satt på femte raden på Metropolitan. Det är bra ljud och du slipper sitta med en teaterkikare, konstaterar Göran.

Magi förmedlas

Mattias anser att jobba med livesänd Opera är väldigt trevligt, till och med ett av de roligaste inslagen vad gäller Folkets Husarrangemangen.

– Det kommer folk och de är väldigt nöjda och glada varje gång. Vi har alltid en paus med mingel och det uppstår en väldig trevlig stämning. Man upplever ren och skär glädje under en hel kväll.

Göran menar att operor kan med fördel ses om flera gånger, varje gång man ser en opera så hittar man någonting nytt.

– Vi vill få folk att förstå att det skapas verkligen magi med livesänd opera, säger Göran.

Görans lilla operaguide

9/12: ”Florencia en el Amazonas” av Daniel Catán. Magiskt, romantisk opera sjungen på spanska om en operadiva som återvänder till Sydamerika för att sjunga på operahuset i Manaus och försöka hitta en gammal kärlek. En av Metropolitans mest fängslande och känslofyllda uppsättningar i en storslagen uppsättning.

6/1: ”Nabucco” av Giuseppe Verdi. En av operavärldens absolut största klassiker i en grandios uppsättning. ”Fångarnas kör” – ett klassiskt körverk, där israelerna längtar efter sitt hemland. En ”klassisk” iscensättning med stor scenografi.

27/1: ”Carmen” av Georges Bizet. En operornas opera på många sätt; hyperklassisk musik med bland annat ”Habaneran” och ”Toreadorarian”. Nu i en modern uppsättning, men fortfarande sjungen på franska.

23/3: ”Romeo och Julia” av Charles Gounod. Ursprungligen en uppsättning från La Scala-operan i Milano. Shakespeares ”odödliga” drama i 1700-talskostym. Ett måste för operaälskaren. Sjungen på franska.

11/5: ”Madame Butterfly” av Gioacomo Puccini. Ännu en av de absolut största klassiska operorna om geishan som förblir trogen den amerikan som överger henne. En uppsättning så storslaget vacker på alla möjliga sätt. Mer japanskt än så här har aldrig Japan varit. Kan ses om och om igen för sin skönhets skull.

Artikeltaggar

AmazonasBerlinerfilharmonikernaJapanKlassisk musikMattias KarlssonMusikNew YorkOpera

Så här jobbar Filipstads Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.