Hoppa till huvudinnehållet

Platsvarumärke ska marknadsföra kommunen: ”Man kan se det som ett frimärke”

Publicerad:
Reporter Göran Persson
Göran Persson
goran.persson@filipstadstidning.se
Ett exempel på hur det nya platsvarumärket kan användas.
Ett exempel på hur det nya platsvarumärket kan användas. Foto: Filipstads kommun

Det nya platsvarumärket för Filipstads kommun ska användas för att marknadsföra kommunen. Platslogotypen är utformad som en stämpel som alla i Filipstad kan använda för att visa att alla är en del av platsen.

Motivet i logotypen är huvudsakligen bokstaven ”F” för Filipstad. Pilarna som finns i F:et ska symbolisera driv och framåtanda.

Sara Virkki Björnberg, informatör på Filipstads kommun, berättar att platsvarumärket lanserades under fredagen förra veckan. Platsvarumärket har kommunen tagit fram i samråd med en reklambyrå.

– Även centrumföreningen, Svensk Handel och företagen har varit inblandade i arbetet, berättar Sara Virkki Björnberg.

För alla

Hon framhåller att platsvarumärket kan användas av alla runt om i hela kommunen - exempelvis företag och föreningsliv.

– Man kan ha platsvarumärket på exempelvis affischer kring ett evenemang, som en stämpel. Man kan se det som ett frimärke som ska passa in i materialet, berättar hon.

Sara Virkki Björnberg, informatör på Filipstads kommun.
Sara Virkki Björnberg, informatör på Filipstads kommun. Foto: Göran Persson

Filipstads kommun har bland annat tittat på Säffle kommun som också har tagit fram ett platsvarumärke.

Hur informerar ni om platsvarumärket?

– Det finns information på hemsidan, med manual och riktlinjer. Det finns även en film som ett komplement. Vi har även lagt ut en artikel på kommunens intranät om detta.

Vilka ska använda platsvarumärket?

– Alla från företag till föreningar. Vem som helst som bor eller verkar här.

Hon betonar vikten av att alla hjälps åt att sprida det goda ordet och det positiva om kommunen. Något som kan bidra till att fler vill besöka kommunen, samt flytta hit och etablera företag.

Tre versioner

Platslogotypen finns i tre olika versioner som passar olika format och användningsområden.

Den stående och liggande logotypen är tänkt att användas främst när man behöver en platslogotyp. Dessutom finns det en budskapslogotyp.

På en logotyp står det: ” Filipstad med djupa rötter vända mot framtiden”. På en annan står det: ” Mer av livet Filipstad”. Den tredje varianten har texten: ” Välkommen till Filipstad”.

Attraktiv plats

Hon framhåller att kommunens framtida framgång är beroende av att kommunen ses som en attraktiv plats.

Därmed blir platsvarumärket en viktig del i det arbete som både kommunen, företag, föreningar och invånare bidrar till.

Artikeltaggar

FilipstadFilipstads kommunNöje/KulturSara Virkki BjörnbergTidningar

Så här jobbar Filipstads Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.