Hoppa till huvudinnehållet

Det blir inga fartkameror i Lesjöfors: ”För lite trafik för att sättas upp där”

Publicerad:
Reporter Göran Persson
Göran Persson
goran.persson@filipstadstidning.se
Det kommer inte att sättas upp några trafiksäkerhetskameror efter riksväg 26 i Lesjöfors eller norröver.
Det kommer inte att sättas upp några trafiksäkerhetskameror efter riksväg 26 i Lesjöfors eller norröver. Foto: Anneli Malm

Enligt Trafikverket kommer det inte sättas upp några trafiksäkerhetskameror efter riksväg 26 - varken i Lesjöfors eller norr om orten. Orsaken uppges vara att det är för lite trafik efter riksvägen för en sådan åtgärd.

– Det är för lite trafik för att sättas upp där, annars är det en bra lösning, säger Peter Thörn, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Han förklarar att det inte kommer bli några förändringar alls efter genomfarten i Lesjöfors. Han menar att farthindren uppfyller syftet och han vet inte varför vägskyltar har körts ned.

– Genomfarten uppfyller kraven. Det ska vara trångt där så man inte kör för fort, säger Peter Thörn.

Inga problem

Han menar att bullret som orsakas av att fordon tvingas bromsa ned hastigheten kraftigt och sedan accelerera igen inte är något problem.

– Vi håller oss inom gränsvärdena.

Trafikverket är inte heller bekymrade över de ökade utsläppen från trafiken som detta riskerar att orsaka i tätorten.

Den höga medelhastigheten efter riksväg 26 är inte heller något som Trafikverket anser motivera några trafiksäkerhetskameror, varken i Lesjöfors eller efter riksväg 26 norr om Lesjöfors.

Enligt Trafikverket så visar den senaste mätningen, från 2023, att det passerar drygt 2 000 fordon per dygn på riksväg 26 genom Lesjöfors. Mätningen visar också att medelhastigheten genom Lesjöfors verkar ligga mycket nära den skyltade högsta tillåtna hastigheten.

Flera kriterier

Enligt Eva Lundberg, senior utredningsledare trafiksäkerhet och nationell samordnare ATK-verksamhet på Trafikverket, så ska en väg som kan bli aktuell för trafiksäkerhetskameror ha en medelhastighet över gällande hastighet och en årsdygnstrafik på över cirka 3 000 fordon.

– Från sammanställt underlag väljs de sträckor ut som mest bedöms bidra till målet att minska antalet omkomna och allvarligt skadade. Väg 26 sträcker sig långt, det finns kameror på den vägen, säger Eva Lundberg.

Mest nytta

I Sverige finns det cirka 2 500 stationära trafiksäkerhetskameror efter de statliga vägarna.

Dessa trafiksäkerhetskameror har placerats ut där de anses göra mest nytta. Syftet är att sänka hastigheten och därmed rädda liv.

Enligt Trafikverket räddas cirka 20 liv per år tack vare detta. Dessutom räddas fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken.

Artikeltaggar

InfrastrukturLesjöforsPeter ThörnTrafikTrafikverket

Så här jobbar Filipstads Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.